Σφίγγει ο κλοιός του Σαρκοζύ γύρω από τα γαλλικά ΜΜΕ

Η εγκαθίδρυση του Νικολά Σαρκοζύ στη γαλλική προεδρία τείνει να πάρει διαστάσεις καθολικής και αδιαμφισβήτητης επικρότησης και υποστήριξης από τα γαλλικά κυρίαρχα ΜΜΕ. Με εξαίρεση κάποιες εφημερίδες της αριστεράς αλλά και το τρίτο κανάλι της κρατικής τηλεόρασης, το μεγαλύτερο μέρος των έντυπων και ραδιοτηλεοπτικών μέσων δείχνει σαν σαγηνεμένο από την νέα διακυβέρνηση.

Η πορεία προς τις βουλευτικές εκλογές στις 10 και 17 Ιουνίου φαίνεται προδιαγεγραμμένη για τους περισσότερους σχολιαστές και δημοσιογράφους αφού τίποτα δεν φαίνεται να μπορεί να σταματήσει το « μπλε κύμα » της προεδρικής παράταξης. Στα διθυραμβικά σχόλια για την νέα κυβέρνηση υπό τον François Fillon έρχονται να προστεθούν και οι μετρήσεις για το ηθικό των Γάλλων που φαίνεται πολύ ανεβασμένο, μετά από μια μακρά περίοδο απαισιοδοξίας που κατά διαστήματα έφτανε στο σημείο της μαζικής κατάθλιψης.

Η εντύπωση που αιωρείται είναι ότι η Γαλλία έχει ήδη αρχίζει να αλλάζει ως προς το καλύτερο από την επόμενη της εκλογής του Σαρκοζύ. Χωρίς βέβαια προς το παρόν να έχει ανακοινωθεί κανένα σημαντικό μέτρο, με εξαίρεση κάποιες φορολογικές ελαφρύνσεις που έγιναν και αιτία παρεξήγησης μεταξύ του Προέδρου και του υπουργού οικονομικών της χώρας ο οποίος προσπάθησε να περιορίσει το κόστος τους για τον κρατικό προϋπολογισμό.

Εκτός από την καθαρή νίκη του στις εκλογές και τον ενθουσιασμό που αυτή επέφερε στις τάξεις των υποστηρικτών του, ένας άλλος λόγος που εξηγεί αυτή την σχεδόν καθολική υποστήριξη των κυρίαρχων ΜΜΕ στον Σαρκοζύ είναι και η αποτελεσματικότατη επικοινωνιακή πολιτική του. Από την στιγμή που έλαβε το προεδρικό χρίσμα, ο υποψήφιος της δεξιάς είναι καθημερινά στην τηλεόραση εφαρμόζοντας την αμερικάνικη συνταγή της μιας καρτ-ποστάλ την ημέρα.

Μια συνάντηση με ένα ξένο ηγέτη, μια ομιλία για τις βουλευτικές εκλογές, μια ομιχλώδης πρωτοβουλία για την ΕΕ, ένα τζόγκινγκ στην παραλία, ένα μάτς της εθνικής Γαλλίας, όλα είναι αφορμή για ένα πέρασμα στην τηλεόραση που δίνει την εικόνα ενός υπερδραστήριου, νέου και δυναμικού ηγέτη. Σε αντιδιαστολή με την παραδοσιακή άσκηση της προεδρίας των προκατόχων του που εμφανίζονταν στα ΜΜΕ σε αραιά διαστήματα και κυρίως σε επίσημες εκδηλώσεις, ο Σαρκοζύ είναι πανταχού παρών.

Αυτό όμως είναι ένα μόνο κομμάτι της επικοινωνιακής του πολιτικής, το πιο λαμπερό, αυτό που στοχεύει στην τροφοδότηση των ΜΜΕ με θετικές εικόνες και σχόλια για το πρόσωπο και την παράταξη του. Το άλλο κομμάτι, το πιο σκοτεινό, στοχεύει στην αποσιώπηση όσων ειδήσεων και πληροφοριών θεωρούνται μη ευνοϊκά. Και εκεί ο σκοπός αγιάζει τα μέσα.

Η πρώτη μέθοδος ελέγχου των δημοσιογράφων και εκδοτών από τους « σαρκοζυστές » είναι η γοητεία και η υποσχέσεις ανταλλαγμάτων. Εάν οι στοχευόμενοι δημοσιογράφοι αντισταθούν στις πρώτες φιλικές προσεγγίσεις, αρχίζουν οι απειλές. Όταν και αυτές δεν αποδώσουν τότε επιστρατεύονται τα φίλα προσκείμενα στελέχη της επικοινωνιακής βιομηχανίας και του κρατικού μηχανισμού για να αποσιωπήσουν τις ενοχλητικές ειδήσεις. Και η μέθοδος είναι παλιά.

Τον Νοέμβριο του 2005, όταν ήταν σε πλήρη εξέλιξη οι βίαιες σύγκρουσεις στα προάστια του Παρισιού, βίντεο που δείχνει αστυνομικούς να ξυλοκοπούν αλύπητα ένα πεσμένο διαδηλωτή εξαφανίζεται από τον ιστότοπο της κρατικής τηλεόρασης μετά από παρέμβαση του Σαρκοζυ, τότε υπουργού Δημόσιας Τάξης. Το ίδιο συμβαίνει λίγους μήνες μετά με ένα ρεπορτάζ του πρώτου ιδιωτικού καναλιού TF1 σχετικά με άστεγους μετανάστες που είχαν κάνει κατάληψη στο στάδιο του Cachan.

Λίγες μέρες μετά την εκλογή του Σαρκοζύ ένας από τους υπεύθυνους της προεκλογικής του εκστρατείας, ο Laurent Solly, παίρνει τη θέση του υποδιευθυντή του καναλιού TF1 χωρίς να έχει καμία εμπειρία στο χώρο της τηλεόρασης. Το κανάλι, που με μερίδιο αγοράς άνω του 30% κατατάσσεται πρώτο στην τηλεθέαση, ανήκει στον κουμπάρο του Σαρκοζύ και ιδιοκτήτη της μεγαλύτερης κατασκευαστικής εταιρείας στη Γαλλία Martin Bouygues.

Τον Ιούνιο του 2006, απολύεται ο διευθυντής του περιοδικού Paris Match Alain Genestar. Το λάθος του ήταν η δημοσιοποίηση της διπλανής φωτογραφίας της συζύγου του Σαρκοζύ Σεσίλια με τον εραστή της, σε μια περίοδο που το μέλλον προεδρικό ζεύγος ήταν σε διάσταση. Ο ιδιοκτήτης του Paris Match είναι ο Arnaud Lagardère επιστήθιος φίλος του Σαρκοζύ και ιδιοκτήτης του μεγαλύτερου επικοινωνιακού συγκροτήματος της Γαλλίας.

Το πόρισμα του ινστιτούτου μελετών INHES (Institut national des hautes études de sécurité) σχετικά με την αστυνομία που παραδόθηκε στον υπουργό δημόσιας τάξης στα τέλη του 2006 μένει μυστικό μέχρι τον Ιούνιο του 2007, δηλαδή μετά τις προεδρικές εκλογές. Στο πόρισμα αναφέρεται ότι τα κατασταλτικά μέτρα του Σαρκοζύ έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα στις λαϊκές γειτονίες των προαστίων αφού η συνεχής παρουσία ΜΑΤ και η έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ αστυνιμίας και τοπικής κοινωνίας αντί να μειώνει αυξάνει τα φαινόμενα βίας, την εγκληματικότητα και την ανασφάλεια.

Μετά τον δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών, στις 6 Μάη, ένας δημοσιογράφος της εφημερίδας Journal du Dimanche ανακαλύπτει ότι η Σεσίλια Σαρκοζύ δεν πήγε να ψηφίσει τον ίδιο τον σύζυγο της, κάτι που αμαυρώνει την εικόνα της ευτυχισμένης και δεμένης οικογένειας που θέλει να περάσει στα ΜΜΕ. Μετά από τηλεφώνημα του ιδιοκτήτη της εφημερίδας Arnaud Lagardère στον αρχισυντάκτη το άρθρο δεν συμπεριλαμβάνεται τελικά στην έκδοση της εφημερίδας, κάτι που ξεσηκώνει διαμαρτυρίες από το συνδικάτο των δημοσιογράφων.

Τέλος πριν από λίγες μέρες, ο βιομήχανος και ιδιοκτήτης ΜΜΕ Vincent Bolloré ζητά και πετυχαίνει από τον αρχισυντάκτη της δωρεάν ημερήσιας εφημερίδας Matin Plus να αποσύρει ένα άρθρο. Το άρθρο αναφέρεται στον βάναυσο τρόπο με τον οποίο η γαλλική αστυνομία φέρθηκε σε ένα γκρουπ από Ούγγρους μουσικούς στο αεροδρόμιο του Παρισιού. Ο Vincent Bolloré είναι αυτός που « δάνεισε » στον Σαρκοζύ την υπερπολυτελή θαλαμηγό του για το ταξίδι αναψυχής και ξεκούρασης του τελευταίου την επομένη των προεδρικών εκλογών.

Από όλα αυτά φαίνεται ότι ο Μπερλουσκονισμός προχωρά με γοργά βήματα και στη Γαλλία. Όμως σιγά σιγά και η επικοινωνιακή αντίσταση οργανώνεται, κυρίως στο ίντερνετ. Δείγμα της η πρόσφατη δημιουργία από παλιούς δημοσιογράφους της Libération του ιστότοπου Rue 89, πρώτου ανεξάρτητου επαγγελματικού και εξολοκλήρου διαδικτυακού μέσου εναλλακτικής πληροφόρησης.

Speak your mind